Slevová strategie: Jak ji nastavit tak, abyste byli spokojeni vy i vaši zákazníci?

22.03.2022

Slevy navozují pocit naléhavosti, snižují sklon k hledání alternativ u konkurence a u zákazníků navozují pocit štěstí. Na slevy lidé zkrátka slyší, a tak jsou oblíbenou prodejní strategií mnoha značek. Jak ale slevovou strategii nastavit efektivně a především tak, aby byla výhodná pro všechny strany?

Typy slevových strategií

Když se řekne sleva, asi si vybavíte klasické sezónní výprodeje nebo black friday akce, které v českém prostředí dávno ztratily svůj původní význam. Existuje ale celá řada slevový strategií, které vám pomohou nejen zvýšit prodeje a vyprázdnit sklady, ale také upevnit vztah se svými zákazníky.

Balíčky a sety

Balíčky a sety zvyšují průměrnou hodnotu objednávky a navíc vám mohou pomoci vyskladnit produkty, které se jinak příliš dobře neprodávají. K samotnému sdružování produktů můžete přistoupit několika různými způsoby - přečtěte si, jaké existují strategie seskupování produktů a jak je můžete využít právě vy.

Kvantitativní sleva

1+1 zdarma, ... Kupte 1 a získejte 50% slevu na druhý produkt, ... 10% sleva při nákupu nad, ...

Kvantitativní slevy zvyšují průměrnou hodnotu objednávky a využijete je především před naskladněním nového sezónního zboží nebo třeba při zvláštních událostech, které vám dají záminku pro vytvoření slevové akce.

Sezónní sleva

Po každé sezóně přichází výprodeje. Prodejci potřebují uvolnit místo ve skladech a tak na jaře vyprodávají zimní zboží, na podzim vyprodávají letní zboží, atd. Někteří zákazníci na podobné slevy čekají a cíleně nakupují například letní boty v zimě a zimní boty v létě, v zimě nakupují bazény a sekačky a v létě zase lyže. Většinou jim nejde o nejaktuálnější trendy, ale o výhodný nákup.

Slevy z původní ceny a speciální nabídky

Sleva 100 Kč na první objednávku, dny dopravy zdarma, sleva 20 % na vybrané produkty, ... jsou nejčastější slevové praktiky, které vám pomohou rozhýbat prodeje. Zákazníci ale slyší na to, když jsou takové slevy či akce spojené s nějakým "proč" a "Potřebujeme zvýšit prodeje." není moc dobrý důvod. Ideální je spojit slevové akce s nějakou aktuální událostí (mezinárodní den něčeho, sportovní či kulturní událost, první jarní den, začátek prázdnin, atd.).

Sleva pro nové zákazníky / Sleva za e-mail

Noví návštěvníci vašeho webu ještě nemusí být připraveni nakoupit. Nabízet jim proto okamžitě slevový kód v pop-up okně nemusí být nejefektivnější. Většinou je vhodnější je požádat o e-mailovou adresu výměnou za slevový kód - pop-up s touto nabídkou nechte po zavření třeba ve spodní liště, ať se k němu zákazník může v případě prvotního odmítnutí vrátit.

Sleva pro věrné zákazníky / členy klubu

Slevový poukaz na zboží dle předchozích nákupů či poukaz z nasbíraných věrnostních bodů je ověřenou strategií, která motivuje k nákupu a prohlubuje zákazníkův vztah k vaší značce.

Sleva v předprodeji / před-objednávková sleva

Ještě před naskladněním nových produktů je můžete nabídnout za zvýhodněnou cenu. Tato strategie motivuje k nákupu hned dvakrát - vytváří pocit exkluzivity a navíc motivuje k nákupu právě výhodnou nabídkou. Může pomoci zatím nerozhodnutým zákazníkům a vy navíc budete mít jasnější představu o poptávce.

Sleva před opuštěním košíku

Snížit množství opuštěných košíků vám může pomoci jednoduché pop-up okno se slevovým kódem, který bude motivovat k dokončení nákupu. I jen 5% sleva může být dostatečnou motivací. Můžete nabídnout slevu, dopravu zdarma nebo jinou výhodu, kterou zákazník získá, pokud dokončí nákup právě teď a tady.

Jak zvolit správnou slevovou strategii?

Asi už máte představu, kdy jakou slevovou strategii využít. Ještě ale myslete na následující:

  1. Stanovte si cíl, kterého chcete dosáhnout
    Chcete zvednou prodeje během slabšího měsíce nebo propagovat nový produkt? Čím přesnější cíl si stanovíte, tím strategičtěji k němu můžete přistoupit.

  2. Pečlivě počítejte
    Slevy vám přirozeně sníží ziskové marže. Proto si předem spočítejte, co si můžete dovolit nabídnout.

  3. Buďte transparentní
    Nalákat ohromné množství lidí a velkou slevovou akci je snadné. Na velké slevy lidé zkrátka slyší, ale oklamat se nenechají. Buďte transparentní o podrobnostech - jakých produktů se slevy ne/týkají, do kdy sleva platí, ...

  4. Testujte
    Nejjednodušší způsob, jak zjistit, které slevy budou pro vaši firmu nejvhodnější, je vyzkoušet různé typy slev. Ideální je například A/B testování. Tip: Projděte si našeho průvodce A/B testováním Facebookových reklam.

  5. Vyhodnoťte výsledky
    Jakmile akce skončí, nezapomeňte se ponořit do dat a zhodnotit, jak byla ne/úspěšná.

Ať už nastavujete slevovou, marketingovou nebo obsahovou strategii, jsme tu pro vás - kontaktujte nás a zjistěte, jak můžeme právě vašemu byznysu pomoci růst.