Rok 2022 přinese zrušení cookies třetích stran. Co to znamená pro váš online byznys?

10.11.2021

České zákony týkající se sběru a využívání cookies dosud neodpovídaly evropským standardům. A tak došlo ke schválení novely zákona č. 127/2005 Sb. o elektronických komunikacích, který ošetřuje sběr osobních dat uživatelů na internetu. Změny v zákoně se dotknou každého, kdo využívá běžné marketingové nástroje jako je například Google Analytics. Co vám změny v legislativě přinesou a jak se na ně připravit, aby vás to moc nebolelo?

Co jsou cookies? První, druhá, třetí...

  • Soubory cookies první strany se ukládají přímo na doméně webu, kde se zrovna nacházíte. Udržují přihlášení, zajišťují, že si košík pamatuje, co jste do něj vložili, atd.

  • Cookies třetích stran se ukládají mimo doménu, kde se právě nacházíte. Slouží převážně pro marketingové účely a právě díky nim lze cílit na konkrétního uživatele dle jeho zájmů.

Hodí se vědět: Prohlížeče Apple Safari a Mozilla blokují cookies třetích stran už nyní, ale Google blokování cookies třetích stran zatím ještě odkládá. Tím vám i sobě poskytuje čas na přípravy na změnu.

Co nás v roce 2022 přesně čeká?

  • Zrušení cookies třetích stran. K jejich definitivnímu zrušení sice dojde až v roce 2023, ale během roku 2022 dojde k první fázi změn.

  • Nový zákon o GDPR. Nároky na získávání souhlasu ke sběru a uchovávání dat se opět zpřísní a budou se také častěji kontrolovat. Aby byl souhlas v souladu s dosud platnými GDPR opatřeními, musí být:

  1. nevynucený

  2. snadno odvolatelný

  3. uložený jako právní dokument

  4. s možností, která uživateli umožní aktivovat jen některé cookies

  5. nejméně jednou ročně obnovený

  • Cookies se dosud nahrávaly automaticky po vstupu uživatele na web, pokud se uživatel sám ze sběru dat nevyloučil. Nově cookies nesmí běžet, dokud uživatel přímo neudělí souhlas se sběrem dat. Výjimka platí pouze pro nezbytné cookies, bez kterých by web nefungoval - například takové, díky kterým zůstává zboží v košíku.

Dojde tedy k přechodu z režimu opt-out na režim opt-in. To znamená, že pokud nedostanete od uživatele souhlas, nesmí se jeho návštěva v Google Analytics vůbec objevit.

Co to pro vás v praxi znamená?

Je třeba se připravit na velkou ztrátu dat. Čísla v analytice i konverzní poměry kampaní klesnou. Remarketing čeká krok zpátky. Personalizované cílení opět nahradí cílení kontextové. Budete mít pod nohama víc klacků, než jste zvyklí a to, co fungovalo doposud, už fungovat nebude.

Jak se na změny připravit?

  • Posilujte svůj vztah se zákazníky. Určitě nepodceňte způsob a formu toho, jak se ho na souhlas o sběru dat zeptáte. Pokud vám zákazník nebude důvěřovat, jeho souhlas nezískáte.

  • Pohlídejte si, aby cookie lišta byla v souladu s GDPR a nově upraveným českým zákonem, který nařizuje uchovávání všech souhlasů.

  • Vyberte si kvalitní CMP (manažera správy cookies). Nabízí plnohodnotné řešení v souladu GDPR a ePrivacy, umožňují ukládání uživatelského souhlasu a CSV export. Postarají se také o scan, který identifikuje všechny cookies na vašem webu. Zkusit můžete například CookieBot, CookieYes, CookieHub či CookiePro by OneTrust.

  • Využijte Consent mode od Google. Se správně nastaveným CMP se postará jak o souhlasy svých služeb, tak i služeb Seznamu nebo Facebook Pixelu. Hledejte ho v Google Tag Manageru.

  • Proveďte lepší analýzu cookies první strany. Některé platformy jako AdForm již teď nabízejí schopnost identifikace uživatelů na základě cookies první strany a tím pádem do určité míry nově nastolený problém obcházejí.

  • Vypilujte kontextovou reklamu. Ta místo sledování chování umisťuje reklamy na základě obsahu stránky a klíčových slov. Toto řešení zajistí, že vaše reklama se objeví na místě plném vašich potenciálních zákazníků, bez toho, abyste se museli spoléhat na cookies.


S přípravami nejen na nové legislativní změny vám rádi pomůžeme. Zjistěte, jak můžeme váš byznys posunout dál a kontaktujte nás.