Podle čeho vybrat platební bránu pro svůj web?
Plánujete založit e-shop, nebo chcete rozšířit platební možnosti? Pak nejspíš přemýšlíte, kterou platební bránu zvolit. Vybrali jsme ty nejznámější a vytvořili pro vás praktické srovnání, takže snadno zjistíte, která platební brána je vhodná právě pro vás.
Co vzít v potaz při výběru platební brány?
Cena: I když je cena důležitý parametr, neměl by být jediným, podle kterého se budete rozhodovat. U většiny platebních bran navíc není cena jednotná - odvíjí se od měsíčního obratu, přičemž obvykle platí, že čím vyšší máte obrat, tím nižší poplatky za bránu platíte. Cena se může odvíjet také dle průměrné výše transakce nebo typu byznysu.
Poplatky za platební bránu se většinou skládají z více částí. Nejběžnější jsou:
fixní poplatek za každou transakci + procento z celkové částky
měsíční poplatek za vedení platební brány a jednotlivých přidružených účtů
poplatek za převedení peněz z platební brány na váš účet
poplatek za aktivaci brány
Podpora platebních metod: Při výběru také sledujte, jaké platební metody vaše platební brána podporuje. Ideálně by měla podporovat platby kartou a expresní bankovní převody pro přední české banky. Některé platební brány dokonce podporují platby Bitcoinem nebo platby prostřednictvím systému PayPal.
Zabezpečení: Asi není třeba vysvětlovat, proč je zabezpečení tak důležité. Bezpečné platební brány zvyšují důvěryhodnost e-shopů, a tak se ujistěte, brána, kterou volíte, má bezpečné šifrování nebo např. systém 3D Secure.
Přijímání cizích měn: Pokud zvažujete expanzi za hranice, nebo jen máte zkrátka zákazníky nejen z Čech, zvolte platební bránu, která umí přijímat i cizí měny - ideálně by měla být také přeložena do jazyka zemí, do kterých chcete expandovat.
Zákaznická podpora: Kvalitní zákaznická podpora s co nejširší provozní dobou vám zjednoduší život, jakmile nastane nějaký problém.
Další funkce: Opakované platby, možnost platby přes odkaz či možnost zapamatování karty v bráně vám usnadní přijímání plateb a zákazníkovi zase placení.
Na co nezapomenout
Ještě než začnete platební bránu zřizovat, je potřeba mít hotové webové stránky včetně obchodních podmínek, reklamačního řádu a dalších náležitostí, ze kterých poskytovatel platební brány snadno vyčte, za co budete platby přijímat.
Seznamte se také s právními normami - provozovatelům platebních bran vzniká řada právních povinností jako je například povinnost identifikovat zákazníka před začátkem smluvního vztahu či provádění pravidelných kontrol.
Klíčovým faktorem je také správně provedená integrace platební brány (napojení brány na váš e-shop). Obvykle se o integraci postará programátor, případně váš poskytovatel e-shopového řešení (pokud máte "krabicový" e-shop). Po integraci nezapomeňte otestovat všechny funkce, ať máte jistotu, že funguje, jak má.
Oblíbené platební brány:
Comgate: Patří mezi největší poskytovatele online plateb v Česku. Oceníte snadnou integraci, jednoduchý provoz či více než 50 možných platebních metod. Prostřednictvím Comgate lze provádět nejen platby kartou, ale také bankovní převody, a to až v 9 různých měnách.
GoPay: Velmi oblíbená platební brána, která láká na více velké množství platebních metod, 8 dostupných měn i platby na jedno kliknutí. Výhodou je, že při placení zůstává zákazník na vašem webu, což může pozitivně ovlivňovat množství dokončených transakcí. Oceníte také možnosti přizpůsobení - do formuláře platební brány můžete přidat například i logo své značky nebo nastavit firemní barvy.
Pays: Na českém trhu zatím spíše menší hráč. Mezi konkurencí si ale našla své místo díky jednoduchému ceníku, vstřícnému i k drobným prodejcům, kteří bránu využijí třeba jen párkrát do měsíce. Počítejte ale s jednorázovým aktivačním poplatkem 600 Kč. Výhodou je také okamžitá funkčnost.
typ sazby | procenta | poplatek za transakci | výplata prostředků | měsíční poplatek | zřízení | detaily | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Shoptet | podle tarifu | |||||||
Enterprise | MIF++ | 1,19 % | 1,90Kč | 0Kč | 0Kč | 0Kč | ||
Profi | MIF++ | 1,4 % | 2,20Kč | 2Kč | 0Kč | 0Kč | ||
Business | MIF++ | 1,6 % | 2,60Kč | 5Kč | 0Kč | 0Kč | ||
Basic | MIF++ | 1,8 % | 2,70Kč | 10Kč | 0Kč | 0Kč | ||
Pays | pevná | 1,5 % | 1Kč | 0-39 Kč (individuálně stanoveno) | 0Kč | 600Kč | platí při obratu nad 50 000 Kč, s nizším obratem cena individuálně | |
Gopay | podle obratů | |||||||
do 15 000 měsíčně | pevná | 1,7 % | 3Kč | 10 | 190 | 0 | 12 měsíců zdarma při obratu do 50 000 měsíčně | |
nad 15 000 měsíčně | pevná | 0,9-1,7 % | 3Kč | |||||
nad 50 000 měsíčně | pevná | |||||||
Comgate | Easy | pevná | 0,9 % | 1Kč | 0 | 100 Kč (nebo zdarma při obratu nad 100 000 Kč) | 0 | 6 měsíců zdarma pro transakce do 50 tis |
Profi | MIF++ | 0,65 - 3,2 % | 0,7-3 Kč | 0 | 100 Kč (nebo zdarma při obratu nad 100 000 Kč) | 0 |
Co je to MIF++?
Jedná o systém plateb, kdy není dopředu stanovena pevná částka za jednotlivou transakci, ale ta se účtuje u každé platby jinak podle vydavatele karty (Maestro/Mastercard, Visa...), typu karty (debetní, kreditní, služební, podnikatelské), země (typické jsou zde vysoké poplatky pro karty ze zemí mimo EU).
Poplatek MIF++ se skládá z několika částek, a to mezibankovního poplatku (%), poplatku karetní společnosti (to už je různé podle druhu karty) a ostatních poplatků, které se také liší. Poplatek za takovou platbu pak může být cca 1,2 % až 5 %, proto například Shoptet uvádí "od".
Hodí se vědět: Pokud by byl sjednán pevný typ sazby a objem plateb neregulovanými platebními kartami by byl vysoký (cca více než 30 % těch "dražších" karet, tj především ty vydané mimo EU), většina obchodníků si vyhrazuje právo ceny upravit individuálně a většinou se v tu chvíli přechází na MIF++.
Jak se tedy rozhodnout?
Pokud je většina vašich zákazníků z ČR, nemusíte se obávat MIF++ sazby u Shoptetu s tím, že pokud se náhodně objeví platba mimoevropskou kartou, může být jednorázově nákladnější.
Pokud se MIF++ tarifu obáváte, protože zkrátka nevíte, co a jak přesně bude, zvolte Comgate Easy, který má velice slušnou sazbu. Pokud by Comgate z nějakého důvodu nešel, pak jako další volbu máte Pays.
Držíme palce, ať zvolíte správně. A pokud byste s výběrem platební brány, její integrací nebo třeba s nastavením e-shopu potřebovali pomoci, jsme tu pro vás!