Jak vytvořit strategii sociálních médií v 9 snadných krocích

24.01.2022

Ano, čtete správně - bez marketingové strategie se neobejdete ani na sociálních sítích. Možná se děsíte, kolik hodin vám to zabere a netušíte, co všechno sestavení strategie obnáší. Nebojte se, není to vůbec tak složité. Vytvořte si s námi efektivní plán pro své podnikání v 9 jednoduchých krocích.

Strategie sociálních sítí je v podstatě souhrn všeho, co plánujete dělat a čeho chcete na sociálních sítích dosáhnout. Řídí vaše přípravy a dává vám vědět, zda se vám daří, nebo ne. Čím konkrétnější a stručnější je váš plán, tím efektivnější bude vaše práce. Provedeme vás devíti kroky, které vás dovedou až k cíli - k vaší vlastní marketingové strategii pro sociální média.

Firmy využívají kanálů sociálních médií k prodeji nebo propagaci své značky, produktu nebo služby. Jak mohou sociální platformy pomoci právě vaší firmě? S jejich pomocí můžete:

  • zvýšit povědomí o své značce

  • budovat angažované komunity

  • přímo prodávat své produkty a služby

  • měřit, jak lidé vnímají vaši firmu

  • poskytovat příjemnější zákaznický servis

  • inzerovat své produkty a služby cílovému publiku

  • sledovat svůj výkon a podle toho svou strategii upravit

Co je to strategie sociálních sítí?

Jedná se o dokument, který nastiňuje vaše cíle na sociálních sítích, taktiku, kterou budete používat k jejich dosažení, a metriky, které budete sledovat, abyste mohli měřit svůj pokrok.

  • Měla by zahrnovat všechny vaše stávající i plánované účty na sociálních sítích společně s cíli specifickými pro každou platformu, na které jste aktivní.

  • Všechny tyto cíle by samozřejmě měly být v souladu s rozsáhlejší strategií celého digitálního marketingu vaší firmy.

Jdeme na to....

1. Zvolte pro svá sociální média takové cíle, které jsou v souladu s obchodními cíli

Prvním krokem k vytvoření vítězné strategie je stanovení vašich cílů. Bez cílů nemáte jak měřit úspěch a návratnost investic (ROI).

Stanovte si SMART cíle

SMART metoda je v podstatě mnemotechnická pomůcka používaná ve fázích stanovení cílů. Podle ní by každý z vašich cílů měl být:

  • Specific - konkrétní

  • Measurable - měřitelný

  • Achievable - dosažitelný

  • Relevant - odpovídající

  • Time-bound - ohraničený v čase

Rámec cílů SMART zajistí, že vaše aktivita na soc. sítích povede ke skutečným obchodním výsledkům.

Zde je příklad cíle SMART:

"Pro zákaznickou podporu použijeme Instagram a do konce čtvrtletí snížíme průměrnou míru odezvy pod dvě hodiny."

Sledujte smysluplné metriky

Povrchní metriky, jako je počet sledujících a lajků, lze snadno sledovat, ale je těžké prokázat jejich skutečnou hodnotu. Místo toho se zaměřte na metriky, které jsou pro vás relevantní. Podívejte se třeba na těchto 19 základních metrik sociálních médií, o kterých jsme již psali.

Myslete na to, že pro různé platformy si musíte určit různé cíle, které budete sledovat. Pokud například používáte LinkedIn ke zvýšení návštěvnosti svého webu, budete měřit prokliky. Pokud je Instagram zaměřen na povědomí o značce, můžete sledovat počet zobrazení příběhu Instagramu. A pokud inzerujete na Facebooku, cena za proklik (CPC) je běžnou metrikou úspěchu.

2. Naučte se o svém publiku vše, co můžete

Vytvářejte osobnosti publika

Klíčové je znát své publikum a vědět, co chce vidět na sociálních sítích. Pak totiž můžete vytvářet obsah, který se jim bude líbit, budou jej komentovat a sdílet. Znalost publika je ještě důležitější v případě, že chcete sledující na sociálních sítích proměnit v zákazníky vaší firmy.

Pokud jde o vašeho cílového zákazníka, měli byste o něm znát:

  • Věk

  • Lokalita

  • Průměrný příjem

  • Typická pracovní pozice nebo obor

  • Zájmy

  • atd.

Sbírejte data

Často se setkáváme s názorem klientů, že jejich produkty nebo služby jsou vhodné pro všechny. Čímž chtějí říci, že cílové publikum může být kdokoliv. Bohužel toto je špatná marketingová cesta. Produkt si opravdu může koupit kdokoliv, ovšem v marketingovém světě bysme měli nabídku uzpůsobit těm uživatelům, kteří si ji doslova žádají.

Analýza nejen Google Analytics ale také samotných sociálních médií vám může poskytnout spoustu cenných informací o tom, kdo jsou vaši sledující, kde žijí a jak interagují s vaší značkou na sociálních sítích. Z těchto statistik byste měli vycházet ve své strategii a lépe tak zacílit to správné publikum.

3. Poznejte svou konkurenci

Je pravděpodobné, že vaši konkurenti již sociální média používají - a tak se od ní můžete inspirovat nebo také poučit z toho, co dělají.

Proveďte analýzu konkurence

Analýza konkurence vám umožní pochopit, kdo je konkurence a co dělá dobře nebo naopak špatně. Získáte dobrý přehled o tom, co se ve vašem oboru očekává, což vám pomůže sestavit si vlastní cíle na sociálních sítích.

Pomůže vám také odhalit příležitosti.

Možná je jeden z vašich konkurentů dominantní například na Facebooku, ale nevěnuje mnoho úsilí Instagramu. Nebo se možná budete chtít zaměřit na sítě, kde je vaše publikum ještě neoslovené, než se snažit získat fanoušky od dominantního konkurenta.

4. Proveďte audit sociálních médií

Pokud již používáte sociální média, je pravý čas zhodnotit své dosavadní úsilí. Položte si následující otázky:

  • Co funguje a co ne?

  • Kdo se s vámi zapojuje?

  • Které sítě používá vaše cílová skupina?

  • Jaká je vaše přítomnost na sociálních sítích ve srovnání s konkurencí?

Jakmile tyto informace shromáždíte, budete připraveni začít přemýšlet o zlepšení.

Váš audit by vám měl poskytnout jasnou představu o tom, k jakému účelu každý z vašich sociálních účtů slouží. Pokud není účel účtu jasný, přemýšlejte o tom, zda se vyplatí jej vést.

Abyste se mohli rozhodnout, položte si následující otázky:

  1. Je na dané platformě moje publikum?

  2. Pokud ano, jak tuto platformu využívá?

  3. Mohu tento účet použít k dosažení svých cílů?

5. Nastavení účtů a vylepšení profilů


Rozhodněte se, které sítě použít

Když se rozhodnete, které sociální sítě budete využívat, je třeba si připravit strategii pro každou z nich.

Manažerka sociálních médií Benefit Cosmetics, Angela Purcaro, řekla eMarketeru : "Pro naše makeupové tutoriály... je nejideálnější platformou Snapchat a Instagram Stories. Twitter je na druhou stranu určen pro zákaznický servis." Stejné to bude s vaší firmou - některá platforma může zákazníky více poutat a některá bude s klienty například více komunikovat.

Nastavte si profily

Jakmile se rozhodnete, na které sítě se zaměřit, je čas vytvořit si profily. Nebo vylepšit stávající tak, aby odpovídaly vaší strategii.

  • Ujistěte se, že jste vyplnili všechna pole profilu.

  • Zahrňte klíčová slova, která by lidé použili při hledání vaší firmy.

  • Používejte konzistentní branding (loga, obrázky atd.) napříč sítěmi, aby byly vaše profily snadno rozpoznatelné.

Myslete na to, že pokud chcete, aby vaše sociální sítě vypadaly profesionálně, je třeba používat kvalitní fotografie, obrázky nebo infografiky, které navíc odpovídají doporučeným rozměrům pro každou síť. Čas strávený na vizuálním obsahu se vám opravdu vyplatí a časem vrátí. Lidé milují autentické fotografie a také videa, díky kterým se svým zákazníkům třeba i blíže přiblížíte.

Náš tip: Na Instagramu se osvědčil také rozcestník - Linktree. Tímto jediným odkazem můžete vaše zákazníky nasměrovat přesně tak, kam potřebujete.

6. Najděte inspiraci

I když je důležité, aby byla vaše značka jedinečná a originální, stále můžete čerpat inspiraci od jiných firem, kterým se na sociálních sítích daří.

Tip: Nejvíce vás k vašim klientům přiblíží příběhy (stories) ale, pokud si na ně netroufáte nebo nevíte, jaký obsah ve videích předávat, inspirace u úspěšnějších účtů ve vašem oboru vám určitě neuškodí.

Zeptejte se sami sebe, proč své oblíbené značky na sociálních sítích sledujete. Koho rádi sledujete na sociálních sítích? Co ta značka dělá, že se jí daří zapojit spoustu lidí, kteří s nadšením sdílí její obsah?

Tip: Všimněte si, že většina úspěšných účtů má konzistentní hlas, tón a styl. Díky tomu lidé vědí, co mohou očekávat a obsah dané značky snadno rozpoznají.

Zeptejte se svých sledujících

Nevíte si rady? Zeptejte se svých sledujících, kteří vám také mohou nabídnout potřebnou inspiraci.

  • O čem vaši cíloví zákazníci online mluví? Co se můžete dozvědět o jejich přáních a potřebách?

  • Pokud máte existující sociální kanály, můžete se také přímo zeptat svých sledujících, co od vás chtějí. Online otázky, ankety nebo virální obsah vám určitě pomůže.

7. Vytvořte si obsahový kalendář

Sdílení skvělého obsahu je samozřejmě nezbytné, ale stejně důležité je mít připravený plán, kdy budete jaký obsah sdílet, abyste dosáhli maximálního efektu.

Tip: Váš kalendář obsahu sociálních médií musí také zohledňovat čas, který strávíte interakcí s publikem (ačkoli musíte počítat i s určitým spontánním zapojením).

Nastavte si rozvrh zveřejňování

Váš publikační plán obsahu sociálních médií uvádí data a časy, kdy budete publikovat typy obsahu na každém kanálu. Ideálně se do něj zanáší také odkazy, na které cílíme při sponzorované reklamě. Je to ideální nástroj pro plánování všech vašich aktivit na sociálních sítích - od obrázků, sdílení odkazů a opětovného sdílení obsahu vytvořeného uživateli až po blogové příspěvky a videa. Zkrátka zahrnuje jak vaše každodenní příspěvky, tak obsah pro kampaně.

Váš kalendář také zajišťuje, že vaše příspěvky budou vhodně rozmístěny a zveřejněny v nejvhodnější dobu. Obsah byste měli vždy tvořit minimálně s měsíčním náskokem tak, abyste byli připraveni na všechna důležitá období (například Vánoce, Valentýn, Velikonoce, prázdninové slevy, Black Friday, ... ). Při tvorbě obsahu je důležité vždy myslet o tři kroky dopředu a měl by na sebe i svým způsobem navazovat.

Určete správný obsahový mix

Ujistěte se, že vaše obsahová strategie a publikační plán odrážejí vaše cíle, které jste přiřadili každému sociálnímu profilu a aby vše, co zveřejníte, podporovalo vaše obchodní cíle.

Můžete například určit, že:

  • 50 % obsahu bude přivádět návštěvnost na váš web

  • 25 % obsahu bude vybráno z jiných zdrojů

  • 20 % obsahu bude podporovat generování potenciálních zákazníků (registrace k newsletteru, stahování e-knih, atd.)

  • 5 % obsahu bude o vaší firemní kultuře

Umístěním těchto různých typů příspěvků do publikačního plánu zajistíte, že budete udržovat správný obsahový mix.

Pokud začínáte od nuly a nejste si jisti, jaké typy obsahu zveřejnit, zkuste pravidlo 80-20 :

  • 80 % vašich příspěvků by mělo informovat, vzdělávat nebo bavit vaše publikum

  • 20 % může přímo propagovat vaši značku, produkt nebo službu

Nebo můžete také vyzkoušet pravidlo třetinového marketingu obsahu na sociálních sítích:

  • Jedna třetina vašeho obsahu propaguje vaši firmu a generuje zisk.

  • Jedna třetina vašeho obsahu představuje sdílení nápadů a příběhů z vašeho oboru..

  • Třetinu vašeho obsahu tvoří osobní interakce s vaším publikem.

Nezveřejňujte příliš mnoho nebo příliš málo

Pokud začínáte se strategií sociálních sítí od nuly, možná jste ještě nepřišli na to, jak často na jednotlivých sítích zveřejňovat příspěvky. Zpětně totiž můžete v přehledech zjistit, v jakých dnech a hlavně v jakých časech s vámi vaše publikum nejvíce komunikuje a interaguje.

Pokud publikujete příspěvky příliš často, riskujete, že příliš vysoká frekvence může vaše sledující obtěžovat. Pokud zase zveřejňujete příspěvků příliš málo, riskujete, že vás sociální sítě a ani sledující nebudou brát v potaz.

Můžete začít například s těmito doporučeními ohledně frekvence zveřejňování:

  • Instagram (feed): 3 - 5krát týdně, zapojte také stories

  • Facebook: 2 - 3krát týdně

  • Twitter: 1 - 3krát denně

  • LinkedIn: 3krát týdně

Náš tip: Když vytvoříte publikační plán a obsah vytvoříte s měsíčním náskokem, samotný obsah můžete naplánovat samozřejmě dopředu v nástrojích pro plánování obsahu na sociální sítě. Tím si uvolníte ruce v dalším období a můžete obsah plánovat dále.

Nástrojů pro plánování existuje nespočet. Plánování umí samotný Facebook skrze Creator Studio, kde můžete obsah publikovat duplicitně jak na Facebooku tak i na Instagramu. Pokud chcete propojit více účtů, musíte zvolit sofistikovanější nástroje jako je například Buffer nebo Hootsuite a podobně. Tyto nástroje jsou ovšem zpoplatněné.

8. Vytvořte působivý obsah

Pamatujete si cíle sociálních sítí, které jste vytvořili pro každý kanál v kroku č. 1? Je čas jít trochu hlouběji a poskytnout několik různé typy obsahu, které zaujmou vaše sledující.

Tip: Pokud si nejste jisti, co zveřejnit, připravujeme pro vás seznam nápadů na obsah na sociálních sítích.

Nejdůležitější je udržet svůj obsah v souladu s účelem každé sociální sítě!

Musíte být trpěliví a někdy i zariskovat. Riskantnější či kontroverznější příspěvky vám pomohou zjistit, zda to není právě ten obsah, který vás odliší od konkurence a vaši sledující si jej zamilují.

A konečně se dostáváme ke kroku číslo 9 ...

9. Sledujte výkon a podle toho upravte svou strategii

Vaše strategie na sociálních sítích je pro vaši firmu nesmírně důležitým dokumentem a nemůžete předpokládat, že se vám to podaří na první pokus. Když začnete realizovat svůj plán a sledovat své výsledky, možná zjistíte, že některé strategie nefungují tak dobře, jak byste očekávali, zatímco jiné vaše očekávání naopak předčí.

Podívejte se na metriky výkonu

Kromě analýzy v rámci každé sociální sítě můžete pomocí parametrů UTM sledovat návštěvníky ze sociálních sítí, když se pohybují vaším webem, takže přesně uvidíte, které příspěvky ze sociálních sítí přivádějí na váš web největší návštěvnost.

Přehodnoťte, otestujte a udělejte to všechno znovu

Jakmile tato data začnete shromažďovat, použijte je k pravidelnému přehodnocování své strategie. Tyto informace můžete také použít k vzájemnému testování různých příspěvků, sociálních marketingových kampaní a strategií. Neustálé testování vám umožní porozumět tomu, co funguje a co ne, takže můžete svou strategii vylepšovat v reálném čase.

Nenechte se tímto seznamem vylekat a pamatujte, že je lepší používat méně kanálů, než se za každou cenu snažit udržet přítomnost v každé síti. Pokud budete s nastavením či udržováním své strategie pomoci, kontaktujte nás. Rádi vám pomůžeme zkrotit nejen sociální sítě.