Jak používat parametry URL pro sledování reklam 

22.01.2022

Právě jste spustili reklamní kampaň na Facebooku a nyní chcete zkontrolovat její výkon v Google Analytics? Ať hledáte, jak hledáte, nevídíte podrobné facebookové kampaně? Říkáte si, kde jen ty své facebookové kampaně najdete? Pokud zapomenete přidat parametry URL reklamy, budete hledat marně. S jasně stanoveným postupem pojmenovávání a označování si pro příště můžete podobný stres ušetřit.

Vytváření parametrů URL reklamy na Facebooku se může stát únavným úkolem. To je důvod, proč je to často opomenutý krok ze strany tvůrců reklam.

Proč vlastně sledovat reklamy na Facebooku a zvlášť v Google Analytics?

Říkáte si, pokud je k dispozici sledování konverzí na Facebooku, proč se obtěžovat sledováním facebookových reklam ještě v Google Analytics? Důvodů je celá řada. Hlavní dva jsou rozdíl v atribuci konverzí a v komplexních přehledech.

  • Google Analytics sleduje konverze na základě modelu posledního kliknutí. Přičemž Facebook sleduje konverzi na atribučním modelu 7 dní po kliknutí a 1 den po zhlédnutí.

Samotný atribuční model si ovšem můžete v konverzní kampani zvolit samostatně:

Většina z vás bude zřejmě používat konverzní model 7+1 (7 dní po kliknutí na reklamu a jeden den po zobrazení). Pokud máte možnost utratit na reklamách větší rozpočet a disponujete větším množstvím konverzí, měl by vám stačit i model 7 dnů po kliknutí na reklamu.

  • Facebook se zaměřuje pouze na platformu Facebooku, ale Google Analytics je platforma pro vytváření přehledů bez ohledu na kanály. Na jednom místě tak můžete analyzovat data napříč kanály.

Samozřejmě je také důležité zohlednit metriky výkonu platformy ve Správci reklam. Protože Facebook sleduje lidi, ne soubory cookie. Facebook vám však před nákupem nemůže říci, zda se na váš web dostali prostřednictvím jiných kanálů.

Poznámka: Data v Google Analytics budou nejspíš brzy omezená novým nařízením. Přečtěte si více o zrušení cookies třetích stran a nových GDPR opatřeních.

Jak fungují parametry URL?

Parametry URL jsou řetězce znaků, které můžete připojit k libovolné adrese URL, a ty pak obsahují vlastní informace o kampani, kterou chcete sledovat. 4 standardní parametry adresy URL, které Google Analytics používá, se nazývají parametry UTM. Skládají se ze 4 hodnot, které se v Google Analytics překládají jako Dimenze.

UTM parametry jsou:

  • Zdroj kampaně (campaign source)

  • Médium kampaně (campaign medium)

  • Jméno kampaně (campaign name)

  • Obsah kampaně (campaign content)

Jednoduše řečeno, parametry adresy URL se skládají z "tagů" (značek). Tyto značky, které obsahují informace o kampani, můžete připojit k libovolné adrese URL.

utm_source - Zde uvedete původ návštěvnosti. Obvykle se používá název platformy, tj. Facebook, Instagram, newsletter atd...

utm_medium - Zde uvedete druh odkazovaného zdroje. Například 'cpc' nebo 'referral'.

  • cpc pro placené reklamy,

  • organic neplacené vyhledávání ,

  • referral odkazující zdroj na webu,

  • affiliate pro sponzorované odkazy,

  • social pro sociální sítě,

  • link pro placené zpětné odkazy, PR články,

utm_content - Zde napište název konkrétní kampaně

utm_campaign - Pokud používáte v kampaních podobný obsah, můžete ho odlišit v této kategorii.

Nezapomeňte, že pro všechny parametry platí:

  • nepoužívejte diakritiku a mezery

  • neuváděj osobní údaje

  • používejte jen malá písmena

  • sjednoťte si pojmenování napříč platformami

  • návštěvnost v Google Analytics nelze zpětně aktualizovat, ujistěte se proto, že máte UTM parametry nastaveny již při zahájení kampaně

Nyní v Google Analytics uvidíte údaje související s těmito parametry.

V Google Analytics přejděte nalevo do části Akvizice > Kampaně > Všechny kampaně.

Nezapomeňte, že parametry adresy URL nenahrazují přehledy Správce reklam a čísla, která získáte z Google Analytics pomocí parametrů URL, se se Správcem reklam nebudou shodovat. Nebude totiž zohledňovat atribuce po zhlédnutí ani návrat po několika dnech po kliknutí ke konverzi.

Hodí se vědět: Odkazy s parametry URL lze přesdílet. Představte si tedy, že někdo, na koho cílíte, klikne na vaši reklamu, která obsahuje parametry adresy URL. Je přesměrován na váš web a líbí se mu, co vidí. Rozhodne se tuto adresu URL sdílet. Sdílená adresa URL bude také obsahovat tyto parametry adresy URL. Některé informace, které získáte v Google Analytics, tak mohou technicky pocházet od lidí, kteří neklikli na vaši reklamu, ale na odkaz, který jim někdo sdílel. To je další důvod, proč byste to neměli vnímat Google Analytics jako náhradu za Správce reklam.

A v neposlední řadě myslete na to, že nástroj pro tvorbu URL parametrů není dostupný pro všechny cíle.

Pro dynamické parametry můžete použít následující účely:

  • Návštěvnost

  • Dosah

  • Zhlédnutí videa

  • Zájem o příspěvek

  • Generování potenciálních zákazníků

  • Prodej z katalogu: jen pole URL parametrů, pole URL šablony se nepodporuje

  • Návštěvnost obchodu: jen pole URL parametrů, pole URL webu se nepodporuje

  • Konverze

  • Povědomí o značce

Poznámka: Dynamické parametry se nedají využít u reklam, které používají formát reklamy s kolekcí na umístění na Instagramu, ani u reklam, které používají účel instalace aplikace. Nebudou fungovat ani u přímých odkazů na mobilní aplikace.

Nevíte si s nastavením reklam rady? Potřebujete ve světě sociálních sítí a marketingu nasměrovat? Kontaktujte nás a zjistěte, jak můžeme právě vaší značce pomoci k lepším výsledkům!

Zdroj: www.facebook.com/business