10 marketingových vánočních přikázání
Naplánovat a rozjet vánoční kampaň včas je výhodné nejen pro vaše nervy, ale také máte šanci zachytit ty zákazníky, kteří nakupují vánoční dárky s předstihem. Opravdu! Jsou tací, kteří mají pár týdnů před Vánocemi vše nakoupené, zařízené, zabalené, ... no fakt!
Pokud jste to letos trochu zaspali, i tak máte šanci si z vánočního koláče ukousnout větší sousto. Vánoční kampaně se vám mohou nejen postarat o zvýšení obratu, ale také o větší povědomí o značce a lepší vztah se zákazníkem. Pokud se tedy dělají smysluplně. Třeba takhle:
1: Buďte připraveni okamžitě reagovat
Během vánoční sezóny musí být všichni v pozoru. Bez ohledu na to, jestli máte malý obchůdek s pár produkty nebo spravujete e-shop s tisíci položkami, musíte mít k dispozici rychle jednající tým, který bude připraven řešit jakékoliv problémy, reagovat na dotazy, řešit technické záležitosti týkající se webu, správy reklam, atd.
Tip: Pokud rozjedete velkou vánoční kampaň třeba na sociálních sítích, buďte připraveni také na větší množství objednávek. Zvažte posílit svůj tým o (třeba jen dočasnou) výpomoc, ať své nové zákazníky neodradíte pomalým expedičním procesem.
2: Nejprodávanější produkty musí být skladem
Mělo by být samozřejmostí, že vaše nejprodávanější a nejoblíbenější produkty by měly být před Vánocemi skladem v dostatečném množství. Ať už máte určitých produktů jen omezené množství, nezapomeňte tuto skutečnost ve své vánoční kampani jasně a pravdivě komunikovat.
3: Na obalu záleží
Rozbalování balíčku je zážitek - a to nejen o Vánocích. Udělejte rozbalování vašich objednávek zážitkem příjemným, zábavným a třeba i překvapivým. Personalizované krabičky, tématické obaly a samolepky a nějaký ten dárek k objednávce už je dnes standardem, tak nezůstaňte pozadu.
Tip: Možná už nestihnete objednat nové obalové materiály, ale zkuste minimálně nabídnout "zabalit objednávku jako dárek" - ušetříte svým zákazníkům jednu starost navíc.
4: Nezapomeňte na své stávající zákazníky
Je pravděpodobné, že návštěvníci vašeho webu v průběhu vánoční sezóny budou mixem nových a vracejících se zákazníků. Nákupní cesta vracejícího se zákazníka vypadá velmi odlišně než cesta nového zákazníka, takže při vytváření plánů a kampaní zvažte oba případy.
5: Doprava zdarma už je standard
Dopravu zdarma nabízí při určité hodnotě objednávky naprostá většina e-shopů. Zákazníci na tuto výhodu většinou velmi dobře slyší a často ji dokonce očekávají. Spočítejte si průměrnou hodnotu svých objednávek a tuto částku použijte jako hranici pro dopravu zdarma.
Tip: Alternativní způsoby dopravy jsou čím dál oblíbenější právě pro svou nižší cenu, proto nezůstávejte pozadu a nabídněte nejen klasickou poštu a kurýra, ale také Zásilkovnu či vyzvednutí na prodejně.
6: Jasně stanovte poslední datum, kdy stihnete objednávky doručit do Vánoc
Objednat si dárky online a zjistit, že přijdou až po Vánocích je velmi nepříjemné, zvláště, pokud e-shop avizovat včasné doručení do Vánoc. Buďte realističtí a jasně určete datum, po kterém už nebudete moci zaručit včasné doručení balíčku. V tento poslední den můžete spusti ještě dodatečnou kampaň pro ty zákazníky, kteří shánějí dárky na poslední chvíli.
7: Vytvořte produktové sady a balíčky
Vytvořením výhodných (a smysluplných) sad a balíčků zabijete hned několik much jednou ranou. Vy si zvýšíte průměrnou cenu objednávky, zbavíte se produktů, které potřebujete vyskladnit a zákazník ušetří pár korun a ještě nebude muset přemýšlet,jak vaše produkty zkombinovat.
Tip: Sady a balíčky můžete využít také ve svém "nákupním rádci" a poradit svým zákazníkům, pro koho je která sada vhodná. A další cenný obsah je na světě!
8: Z fotek musí dýchat ta správná atmosféra
O Vánocích chceme vidět světýlka, červené mašle, zlaté koule, popcornové řetězy a červené sobí nosy. Oblečte své kampaně i web do vánočního kabátku a pokud máte tu možnost, vytvořte nové promo fotky svých TOP produktů (či nových vánočních sad a balíčků).
Tip: Nebojte se vzhled svého webu často obměňovat - změny mohou přinést nové zákazníky a ti stávající uvidí, že se u vás stále něco děje.
9: Připravte odměny zdarma (protože stále táhnou)
Každý, kdo vybírá vánoční dárek pro někoho dalšího, vidí předně to, co by sám chtěl. Tuto lidskou vlastnost můžete využít ve svůj i zákazníkův prospěch třeba tak, že nabídnete k objednávce nad určitou částku produkt zdarma a nebo spustíte akci "kupte 2, zaplaťte 1". Vy získáte větší hodnotu objednávky, zákazník jeden dárek pro někoho a druhý pro sebe.
10: Vylaďte svou e-mailovou strategii
Vánoce jsou tím vzácným obdobím, kdy mají vaše e-maily mnohem větší šanci na otevření. Zákazníci totiž čekají na slevové kódy, vánoční akce a nabídky. Proto svůj vánoční mailing nezapomeňte pořádně vyšperkovat.
Máte vánoční kampaně pod palcem? Nebo máte naopak pocit, že to všechno nemůžete zvládnout? Nepropadejte panice, nemusíte na to být sami. Rádi vám pomůžeme s budováním značky, správou sociálních sítí či celým marketingem - napište nám a zjistěte, jak váš byznys můžeme posunout dál.